Biodata Emma Maembong

Fatimah Rohani binti Ismail (lahir 27 Mac 1992), secara profesionalnya lebih dikenali sebagai Emma Maembong, merupakan seorang pelakon dan model Malaysia. Beliau dikenali menerusi wataknya sebagai Munirah dalam drama Kau Yang Terindah , sebagai Nawwal Husna dalam Projek Memikat Suami , sebagai Aryana dalam Yes Boss , sebagai Medina Izwani dalam Isteri Separuh Masa , sebagai Farhah dalam Tersuka Tanpa Sengaja dan sebagai Emma Harlini dalam #AssalamualaikumCinta .

 Biodata Emma Maembong

Biodata Emma Maembong
Emma Maembong

  
Kerjaya

Emma sebenarnya menggabungkan nama beliau dengan nama ayahnya, Ismail Embong untuk nama komersialnya. Sebelum ini, Emma turut berlakon dalam drama TV Alhijrah, Facebook Ustazah Shamsiah, arahan Erma Fatima sebagai pelajar sekolah. Emma mendapat kepercayaan Erma Fatima sekali lagi dan telah diberi peranan sebagai Munirah dalam Kau Yang Terindah. Menurut Emma, beliau ​​yang pertama kali menggambarkan watak seperti Munirah, yang merupakan seorang watak yang sangat mencabar (perempuan yang terjebak dengan kekasihnya).

Selesai lakonannya dalam Kau Yang Terindah pada tahun 2012, namanya menjadi terkenal selepas itu.Walaupun dia hanya berlakon sebagai watak sampingan, dia juga mendapat peminatnya disebabkan mukanya kelihatan seperti Pan-Asia. Bagaimanapun, beliau menerima banyak teguran mengenai kualiti lakonannya. Emma menerima kritikan dengan hati yang terbuka dan berjanji untuk meningkatkan kemahiran lakonannya kerana ia adalah drama pertamanya dan dia tidak mempunyai pengalaman dalam lakonan.

Kehidupan awal Emma Maembong


Emma adalah anak kesembilan daripada sebelas adik-beradik. Bapanya adalah Melayu manakala ibunya ialah Scotland. Ibu bapanya telah bercerai dan Emma memilih untuk tinggal dengan bapanya. Bapa Emma adalah seorang pelukis Malaysia  dan dia juga mengikuti jejak langkah bapa beliau dan mempunyai bakat dalam lukisan. Beliau banyak membuat sumbangan seni beliau sendiri dipamerkan di galeri keluarga mereka sendiri yang dikenali sebagai Galeri Seni Maembong. Adik Emma Cha Cha Maembong dan kakaknya Yaya Maembong juga seorang pelakon. Pada tahun 2014 Emma mula bertudung
0 Komentar untuk "Biodata Emma Maembong "

Back To Top